Enrico Challier
1974, Pinerolo (Italië)
Werk...
Ik geloof dat heel weinig dingen in de wereld heiliger en mooier zijn dan een boom, alleen, op de top van een heuvel. Het plechtige maar constant in beweging zijnde silhouet van een boom heeft de kracht om mij te ontroeren. Toch, altijd. Van kinds af aan observeer ik de bomen in stilte. Sindsdien ben ik steeds meer van ze gaan houden en de bewuste keuze om mijn kunst aan hen toe te vertrouwen is voortgekomen uit deze diepe liefde.
Ze zijn het perfecte materiaal omdat ze altijd voor verticaliteit kiezen; ze kunnen buigen, buigen en zelfs breken, maar ze zullen altijd proberen omhoog te gaan en naar de hemel te reiken. Omdat stijgen, stijgen, omhoog kijken de missie van hun leven is, is het de oerwet die in hun cellen is vastgelegd en diezelfde wet verlevendigt en motiveert mijn kunst.
De fundamentele taak van kunstenaars is om iedereen met verfijnde zintuigen en goede wil naar boven te leiden. Hoog vliegen. Dat betekent spirituele verheffing, als een geschenk aan iedereen, om iedereen in schoonheid te laten geloven. Als we onszelf toestaan te creëren, dan zijn we volledig verantwoordelijk voor wat we creëren. Een echte kunstenaar kan mystieke waarheden onthullen en volgens mij moet hij onvermoeibaar streven naar schoonheid, want alleen schoonheid zal ons redden.
Het betekent niet dat we onze ogen sluiten voor de realiteit, maar deze transformeren, net zoals hout wordt getransfigureerd in mijn sculpturen. Een dichte dialoog tussen de boomstam, stil maar niet stil of inert voor me, en mezelf. Lijnen, knopen, nerven volgen en ze combineren met de kronkelende elegantie van de rondingen of de scherpe spanning van de hoeken, om de menselijke vorm te verheerlijken en te verheerlijken, nog steeds onderzocht en nooit helemaal zo. Hout is een vergankelijk materiaal, dus het is de menselijke natuur. Corrupt maar standvastig. In het feit dat het niet onveranderlijk is, ligt zijn kracht, en hetzelfde is de kracht van de mens.
Ik beeldhouw hout omdat ik daar het meest van hou in het leven. Ik beeldhouw omdat ik niet zou kunnen leven zonder het te doen en ik heb een sculpturale visie op het leven. Wat overbodig is, niet essentieel, valt op de grond, nutteloos, net als houtsnippers onder de slagen van mijn gutsen.
Ik beeldhouw voor de liefde. Ik hou van beeldhouwen.
Enrico Challier