Silawit

1972, Nakorn Srithommarat (Thailand)

Werk...

Tijdens zijn lange omzwervingen in Bangkok vind Silawit Poolsawat zijn inspiratie. Zijn modellen zijn voornamelijk vrouwen en kinderen wiens uitdrukking hem diep hebben getekend en die hij heeft gevraagd om ze te fotograferen. Het gebruik van acryl stelt hem in staat om dit gevoel van expressie en spontaniteit te capteren en de uitdrukking vast te leggen van het model dat hij in zijn geheugen heeft gegraveerd. Via haar portretten biedt Silawit snapshots van haar leven en haar opvallende kijk op anderen.

Silawit is de auteur van vele portretten, voornamelijk van vrouwen. Het is inderdaad in hen dat hij de gezichten vindt die het meest geschikt zijn om een ​​uitdrukking, een expressie, een echte gevoeligheid over te brengen. Om een ​​nieuwe benadering van de portretkunst te brengen, combineert hij zijn natuurlijke intuïtie als kunstenaar met een stijl die is beïnvloed door westerse technieken om de emoties van zijn modellen over te brengen.

Over Silawit

Silawit Poolsawat werd geboren in de provincie Nakorn Srithommarat, in het uiterste zuiden van Thailand. Toegelaten op 20-jarige leeftijd tot de zeer prestigieuze Silpakorn University of Fine Arts, Bangkok, waar hij de wetenschap van proporties leerde en een ongewone grafische stijl verwierf - gericht op emoties in plaats van details - in tegenstelling tot de traditionele kunst van Thaise portretkunst.

Oorspronkelijk met een politieke of funeraire roeping in oude beschavingen (bij de Perzen, Egyptenaren of Grieks-Romeinen), is het portretgenre sindsdien
een aanzienlijke diversificatie doorgemaakt, met name dankzij de veranderingen die plaatsvonden in het moderne Europa (van de 15e tot de 18e eeuw), met de uitspraak van portretten in opdracht van de groeiende burgerij. De humanistische principes van de Renaissance droegen ook bij aan deze ontwikkeling, door de mens en zijn portret centraal in de thema's die schilderkunst en beeldhouwkunst aan de orde stellen.

Het renaissanceportret is meer dan een eenvoudig overblijfsel uit het verleden of een officiële voorstelling, het is een echte geloofsbelijdenis van de kunstenaar, die een deel van zijn ervaring en zijn persoonlijkheid in zijn werk overbrengt, met name gericht op de transcriptie van emoties op gezichten . Tijdens de 19e en 20e eeuw emancipeerde de portretkunst zich van de regels die door het verleden werden opgelegd door nieuwe technieken van representatie te ontdekken, maar ook om het genre intiemer te benaderen, bevrijd van zijn pure mimetische functie. De bijdrage van de fotografie mag ook niet worden verwaarloosd, waardoor het verschijnen van daguerreotypieën in de meest geavanceerde landen van Europa het belang van het portret volledig in twijfel heeft getrokken. Waarom schilderen we vandaag de dag nog steeds portretten?

Net als Silawit Poolsawat hebben veel Thaise kunstenaars gestudeerd aan de Universiteit voor Schone Kunsten in Silpakorn. Deze universiteit, in 1943 gesticht door Corrado Feroci, een Italiaanse beeldhouwer in opdracht van de overheid, biedt een onderwijs op het gebied van kunstgeschiedenis en beeldende kunst gelijkwaardig aan de meest prestigieuze westerse universiteiten voor Thaise kunstenaars. De studenten oefenen de verschillende schildertechnieken die in Europa als "traditioneel" worden beschouwd (conventioneel impressionistisch, expressionistisch, abstract). Moeilijk voor jonge studenten om hun eigen gevoeligheid te uiten, wanneer alle genres, verhalend en beschrijvend, figuratief en abstract, al lijken te zijn verkend.

Daarom putten kunstenaars als Silawit Poolsawat uit hun Aziatische inspiratie om portretten een nieuwe dimensie te geven. Zijn uitgesproken doel is om de kunst van het portret te vernieuwen, wat hij bereikt door te proberen de persoonlijkheid van het model naar voren te brengen, de afwezigheid van overbodige details en een bijzondere aandacht voor de transcriptie van emoties die kortstondig en intens, enkelvoudig en universeel.

98335820 700181144049318 5042717052079439872 n 1

Artistiek cv en pers

1993 : Exposition d'Art, Faculté des Arts Décoratifs, Section Arts Appliqués, Université Silpakorn, Bangkok, Thailande

2004 : “GLASS”, Exposition de Sculpture, Plankton, Jatujak, Bangkok, Thailande

2006 : “Human”, Exposition de Sculpture, Art de Queer, Jatujak, Bangkok, Thailande

2007 : “Change”, Exposition, Galerie Hof-Art , Bangkok, Thailande

2008 : “Sexy Fatty’, Exposition, Grand7, Jatujak, Bangkok, Thailande

2009 : “Aesthetics of Body’, Exposition commune, Silom Galleria, Bangkok, Thailande

2010 : ‘The Great King”, Exposition, Grand7, Jatujak, Bangkok, Thailande

2011 : Exposition privée, Private Gallery, Monaco, Monaco,

2011 : Salon Art3G, Salon d’Art (27.000 visiteurs), Palais des Expositions, Nice, France

2012 : Salon Art Madrid, Salon d'Art (38.000 visiteurs), Pabellén de Cristal of the Casa de Campo park, Madrid, Espagne

2014: Salon Eurantica, Salon d'Art (47.000 visiteurs), Palais des Expositions, Bruxelles, Belgique

2015 : “Expressions urbaines”, Exposition d’artistes du monde entier, Institut culturel Magrez, Chateau Labottiére, Bordeaux, France

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief